Nasze strony (Zapraszamy)

Największy


Gdy wysłannicy Jana odeszli, Jezus zaczął mówić do tłumów o Janie: „Coście wyszli oglądać na pustyni? Trzcinę kołyszącą się na wietrze? Ale coście wyszli zobaczyć? Człowieka w miękkie szaty ubranego? Oto w pałacach królewskich przebywają ci, którzy noszą okazałe stroje i żyją w zbytkach. Ale coście wyszli zobaczyć? Proroka? Tak, mówię wam, nawet więcej niż proroka. On jest tym, o którym napisano: Oto posyłam mego wysłańca przed Tobą, aby Ci przygotował drogę. Powiadam wam: Między narodzonymi z niewiast nie ma większego od Jana. Lecz najmniejszy w królestwie Bożym większy jest niż on(Łk 7,24-28 BT).

Każdemu chyba znane są zacytowane słowa, słowa, które znajdujemy również w Ewangelii Mateusza 11,7-11.
Jednakże wiele osób nie dostrzega lub nie rozumie właściwego sensu wypowiedzi Pana Jezusa. Być może wiele osób w ogóle nie zastanawia się i nie przywiązuje wagi do treści tych słów. Jednakże jest wiele osób, które nie potrafiąc zrozumieć zawartej w tych słowach treści – tworzy swoje hipotezy i teorie, często jakże dalekie od prawdziwego sensu tych słów. Nawet niektóre społeczności tworzą nie biblijne nauki w oparciu o niewłaściwą interpretację przytoczonych wersetów.
Jedni twierdzą, że jest o rzekomy dowód na istnienie dwóch różnych rodzajów Zbawienia, odmawiając tym samym Janowi Chrzcicielowi, uczestnictwa w obietnicy Królestwa Niebieskiego, inni wyciągają nieprawdziwy wniosek, że Jan Chrzciciel nie należy w ogóle do Zbawionych, inni wreszcie, że będzie on najmniejszym w Królestwie Niebios.

Ale zacytowany fragment Słowa Bożego nie pozwala nawet na wyciąganie takich wniosków. Właściwe zrozumienie słów Pana Jezusa wręcz zaprzecza takim hipotezom.

Przede wszystkim – wszystkie dzieci Boże są równe przed obliczem Boga. Domniemanie – by Jan Chrzciciel mógł być najmniejszym ze Zbawionych jest zaprzeczeniem tej biblijnej prawdy.
Ale zaprzeczają temu też same zacytowane słowa Zbawiciela, który stwierdza, że Jan Chrzciciel jest największym z ludzi, a właściwie jednym z grona największych.

Zaprawdę, mówię wam: Nie narodził się nikt większy od Jana Chrzciciela.” (Mt 11,11a BP).

Jezus stwierdza, że ani Adam, ani Abel, ani Set, ale nawet ani Henoch, ani Noe nie są więksi od Jana Chrzciciela.

Zaprawdę mówię wam: wśród narodzonych z niewiasty nie pojawił się nikt, kto byłby większy od Jana Chrzciciela.” (Mt 11,11a BR).

Świadectwo Jezusa Chrystusa stawia Jana Chrzciciela, na równi z Izaakiem, z Jakubem, z Jozuem, ale też z Mojżeszem, a nawet z Abrahamem, stwierdzając, ze nie są oni więksi od Jana.

Mówię wam, nie narodził się człowiek większy nad Jana.” (Łk 7,28a BP).

Jezus stwierdza, że Jan jest większy od patriarchów i proroków, że jest większy, a co najmniej równy Hiobowi, Samuelowi, Danielowi, Dawidowi... , a nawet samemu Eliaszowi (chociaż został nazwany Eliaszem). Jezus stawia Jana Chrzciciela na równi z wszystkimi bohaterami wiary Starego Testamentu, stwierdzając, że żaden z nich nie jest większy od Jana Chrzciciela.

Powiadam wam: Nikt z tych, którzy się z niewiast narodzili, nie jest większy od Jana.” (Łk 7,28a BW).

Ale Jezus, tymi słowami stwierdza, że żaden z Jego uczniów, żaden z Apostołów, ani nawet Piotr, czy Paweł nie są więksi od Jana Chrzciciela.

Mówię wam: Pośród narodzonych z kobiet nie ma większego od Jana.” (Łk 7,28a BPD).

Jesteśmy przekonani, że słowa Pana Jezusa dotyczą wszystkich ludzi po dziś dzień – po dzień dzisiejszy – nie narodził się większy od Jana Chrzciciela człowiek.
Jan był i pozostał jednym z największych z pośród narodzonych z niewiast, jednym z największych z ludzi – takie świadectwo daje o nim Zbawiciel.

            Należy pamiętać, że stwierdzenie, że nie narodził się większy od Jana, nie wynosi również Jana ponad innych bohaterów wiary ale stawia go na równi z nimi, na równi z największymi.

Każdy, kto zaprzecza temu – musi mieć świadomość, że zaprzecza słowom samego Syna Bożego, zaprzecza jakże wyraźnemu i oczywistemu świadectwu Jezusa o Janie Chrzcicielu.

Skoro jeden z największych z ludzi – nie można zatem twierdzić, że będzie najmniejszym w Królestwie Niebieskim.
Nie można te stwierdzić, że nie wejdzie do Królestwa Niebios, czy w ogóle nie będzie wśród zbawionych – albowiem jeśli nie Jan – to nikt, gdyż należy on do grona największych z ludzi. Gdyby Jan Chrzciciel nie był wśród zbawionych, wśród dziedziców Królestwa Niebieskiego, to nikt – żaden inny człowiek, nie mógłby stać się uczestnikiem i spadkobiercą Bożej Obietnicy, nikt nie mógłby dostąpić Zbawienia.
A przecież – wiemy, że tak nie jest.

Pamiętajmy – Sam Pan Jezus świadczy o nim: Jan jest jednym z największych z ludzi.

Pozostaje zatem jeszcze jedno pytanie: Kto zatem jest większy od niego, będąc jednocześnie najmniejszym w Królestwie Niebios? Kogo miał na myśli Jezus, stwierdzając:
Lecz najmniejszy w Królestwie Bożym jest większy od niego.” (Łk 7,28b BW)
A tymczasem najmniejszy w królestwie Bożym jest od niego większy.” (Łk 11,11b BR).

Któż jest tym najmniejszym w Królestwie Niebios, jednocześnie większym od Jana Chrzciciela?
Niektórzy upatrują tu któregoś z aniołów, lub innych niebiańskich istot duchowych.

Czyż oni wszyscy (aniołowie – p.a.) nie są duchami służebnymi, przeznaczonymi do posługi tym, którzy mają uczestniczyć w zbawieniu?” (Hbr 1,14 BP).
Słowa te zdają się zaprzeczać, aby Słowo Boże stawiało aniołów ponad tymi spośród ludzi, którzy zostali odkupieni, i stali się uczestnikami Zbawienia.
Zaprzeczają temu słowa:
W rzeczywistości bowiem nigdy do żadnego ze swych aniołów nie powiedział Bóg: Ty jesteś moim Synem, Ja dziś Ciebie zrodziłem.” (Hbr 1,5 BR)
Z zacytowanych słów dowiadujemy się bowiem, że Bóg nigdy, żadnego anioła nie nazwał Swoim Synem. To odkupieni przez Zbawiciela ludzie, usprawiedliwieni w Krwi Baranka nazwani są dziećmi Bożymi, Bożymi synami i córkami.

Nie może zatem chodzić o żadnego z aniołów, cherubów, itp.

O kim zatem mówił Jezus w zacytowanych słowach?:
Lecz najmniejszy w królestwie niebieskim większy jest niż on.” (My 11,11b BT).

Właściwie, to odpowiedzi udziela nam już sam Jan Chrzciciel, który nieco wcześniej oświadcza:
To właśnie o Nim powiedziałem: Po mnie przyjdzie Ten, który jest większy ode mnie, bo był wcześniej ode mnie.” (Jan 1,30 BR);
On wobec wszystkich oświadczył: - Ja chrzczę was wodą, ale już nadchodzi mocniejszy ode mnie. Ja nie jestem wart rozwiązać rzemienia Jego sandałów.” (Łk 3,16 BP).

Czy rzeczywiście Jezus mówił o Sobie Samym?

W Liście ap. Pawła do Filipian czytamy o Jezusie:
Lecz ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi, stawszy się podobnym do ludzi. A w zewnętrznym przejawie, uznany za człowieka, uniżył samego siebie, stawszy się posłusznym aż do śmierci - i to śmierci krzyżowej.” (Flp 2,7-8).

Sam Jezus, opisując Swoje uniżenie, mówi:
Jezus mu odpowiedział: „Lisy mają nory i ptaki powietrzne - gniazda, lecz Syn Człowieczy nie ma miejsca, gdzie by głowę mógł oprzeć”.” (Mt 8,20 BT).
Jezus mu powiedział: - Lisy mają nory i ptaki latające w powietrzu mają gniazda, a Syn Człowieczy nie ma dachu nad głową.” (Łk 9,58 BP).

Stwierdza również:
Bo i Syn Człowieczy nie przyszedł po to, aby Mu służono, ale by służyć i oddać swoje życie na okup za wielu.” (Mt 20,28 BP).

To Jezus, który umarł za wszystkich którzy dostępują Zbawienia, umarł za grzechy świata – przyszedł, aby służyć wszystkim, którzy stają się uczestnikami Obietnicy Bożej.
Czy jest niższe miejsce w hierarchii - niż sługa wszystkich innych?

Tak wielkie było uniżenie Syna Bożego.
To Jezus uniżył Siebie Samego stając się „najmniejszym” w Królestwie Bożym. (To o Sobie Samym On mówił).

            „Dlatego też Bóg wywyższył Go ponad wszystko i darował Mu imię, które jest ponad wszelkie imię, aby na imię Jezusa zginało się każde kolano w niebie, na ziemi i pod ziemią, i aby wszelki język wyznawał, że Jezus Chrystus jest Panem ku chwale Boga Ojca.” (Flp 2,9-11 BP).